Köttets vara eller icke vara

Igår gjorde jag köttfärssås och spaghetti själv för första gången i mitt liv :) Känner att matlagningen går framåt! Har varit vegetarian från att jag var 18 år och fram till för ungefär ett år sen, så är lite av en nybörjare när det kommer till kött.. Men trots att samvetet inte är helt rent och att jag skäms lite för min svaga karaktär - guuud vad gott det är!

När man lagar vegetariskt måste man använda tusen kryddor för att få corn eller soyafärsen eller vad man nu använder för köttsubstitut att smaka något. Det behövs inte med kött. Och jag inser att jag har saknat det.

Fast köttindustrin är ändå skit. Glöm inte att man kan påverka mycket genom att köpa ekologiskt och närproducerat. Jag tycker det är värt att lägga ett par tior extra på att veta att djuret inte har åkt lastbil över halva Europa och levt ett fruktansvärt och plågsamt liv. Jag tycker också att det är läskigt att så få verkar bry sig om det. Det är som att man bara blundar för djurplågeriet, köper sina köttbullar på extrapris och tycker att det inte spelar nån roll. Men det gör det - och det är bara DU som konsument som kan se till att det lönar sig att ta hand om djuren bra - genom att köpa ekologiskt.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0