Vad ska jag bli när jag blir stor?

När man är liten får man ofta frågan av vuxna "vad ska du bli när du blir stor?" Och den där frågan fortsätter att förfölja en ända tills man står där med stundentmössan i handen. Jag var rädd att jag aldrig skulle komma på vad jag "ville bli" och hade ganska mycket ångest för framtiden. Det kändes som att alla andra visste precis vad dom ville göra. Utan utbildning, arbetserfarenhet eller pengar är det svårt att få jobb och framförallt svårt att få drömjobbet. Min väg har definitivt inte varit spikrak utan snarare slingrig som en slalombacke. Den innehåller allt från att slita i kassan på McDonalds, till att skura toaletter och nu sitter jag plötsligt här på min drömpraktik. Det här är mina bästa karriärsråd:

  • Allt du gör ger dig erfarenhet och en dörr öppnar ofta en annan. Var inte rädd eller skäms för att du tar ett "skitjobb" för du lär dig alltid något, får kontakter och fyller ut ditt CV för varje jobb.
  • Utgå alltid från det du tycker är kul och inget annat. Plugga inte något trist bara för att det låter bra eller för att imponera på familj/vänner.
  • Tänk på vad som är "du". Jag försökte till exempel jobba som säljare under ett tag men vantrivdes och kände mig misslyckad för att jag inte sålde lika bra som de andra - varför? Försäljning var helt enkelt inte min grej. Sluta streta i motvind utan säg upp dig om det är fel. Man kan inte vara bra på allt. Hitta dina styrkor och syssla inte med det som du inte är bra på.
  • Ett bra CV är ofta nyckeln till att bli kallad på intervju. Lägg ner tid på ditt CV. Låt personer läsa det och specialskriv ditt personliga brev för varje jobb du söker. Tänk: Vad har det här jobbet för profil? Vilka egenskaper är viktiga att lyfta fram? Ta bort det irrelevanta!
  • Klä dig efter det jobb du har/vill ha. Om jag går på intervju på en förskola har jag inte kavaj och massa smycken, utan kanske något ledigt och avslappnat som jeans och top. Dina kläder ger dig ditt första intryck. Hur vill du uppfattas?
  • Var ödmjuk. Bjud på dig själv. Ingen gillar pretton som skryter om allt. Var öppen och intresserad av dina kollegor. Kontakter och den sociala biten är lika viktigt som att du är duktig på det du gör.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0