När ska vi prata om P-piller?

Nu tänkte jag dela med mig av en personlig sak som jag hoppas kan hjälpa någon. Jag har ätit p-piller i snart 10 år. Tryckt i mig diverse hormoner och annat som jag inte vet bieffekterna av utan att reflektera över det speciellt mycket. "Alla" gör ju det, och att använda kondom har inte varit en hit för mig, inte tillsammans med en pojkvän i alla fall. Spiral, p-stav och andra preventivmedel har känts främmande och lite läskigt. Jag har testat olika sorters p-piller och känt av allt från huvudvärk till deppighet. Så fastnade jag för minipillret Cerazette när jag var 18 år och har ätit dem sedan dess.

Jag har dejtat flera killar sedan dess och haft två seriösa förhållanden. Min sexlust har jag alltid sett som "normal" men aldrig förstått mig på mina kompisar som pratar om "att man vill ju hela tiden när man är nykär". Alltid känt mig trygg i migsjälv på det området och det har inte varit några problem eller så, men jag har aldrig upplevt den där känslan att man bara vill låsa in sig med varandra i 24 timmar.

Och så för 1-2 månader sedan tog mina piller slut och jag hade inte tid att fixa ett nytt recept. Jag tog en paus från dem och ni kan nog förstå vad som hände. Frågade barnmorskan om ceracette kunde minska sexlusten och hon svarade att ja, det var en vanlig biverkning.

DETTA GÖR MIG SÅ ARG!
Vi knaprar p-piller som gör oss ledsna, får oss att gå upp i vikt, tappar sexlusten och kan öka risken för blodpropp och cancer. Varför är preventivmedel ett så lågprioriterat forskningsämne? Varför uppfinns inte ett p-piller för män? Jo, därför att biverkningarna är för stora, de finns ingen marknad. Istället klumpas det ihop till "kvinnoproblem". Upplysningen om preventivmedel är dålig och många går runt och mår dåligt utan att veta varför. Mitt tips är att testa olika alternativ tills du hittar något som passar dig, var tjatig och jobbig och ta reda på så mycket information som det går. Överväg att sluta ett tag och se om du mår bättre.

Jag vill inte bli med barn. Jag vill bara inte att ett preparat ska förvandla mig till en annan person än den jag föddes till. 


Kommentarer
Postat av: eileen

Bra skrivet, du har så jävla rätt. Det gör mig också skitarg att alla preventivmedel, även kondom, antingen minskar sexlusten och ger andra negativa biverkningar, eller gör det mindre skönt..borde vara männens tur nu!

2011-06-07 @ 20:01:21
Postat av: Åsa

Så sant! Den första sorten jag testade blev jag helt deprimerad av och fick humörsvängningar från helvetet, den andra samma inklusive tappad sexlust. Nu har jag slutat med p-piller helt tills vidare. Jag tycker inte om tanken på att systematiskt mata mig själv med en massa hormoner. Hatar att detta läggs på tjejer, som ju redan har det så underbart med pms-problem och annan hormonskit.

2011-06-07 @ 20:05:02
Postat av: Åsa

...Ska också tillägga att det såklart också finns positiva aspekter med p-piller. När det kom på 60-(?)talet så innebar det ju helt plötsligt att tjejer fick fri tillgång till sin sexualitet, de kunde själva se till att inte bli gravida. Men forskningen känns bristfällig och bieffekterna är för många!

2011-06-07 @ 20:09:28
Postat av: Sig

Jag håller med dig helt Cecilia! Jag har aldrig ätit P-piller (jo, i en månad för LÄNGE sedan när jag hade hudproblem. Men jag kräktes bara så jag slutade med dem.). Kondomer är det som gäller för mig. Jag har varit gift i snart fyra år och det fungerar! Man behöver inte knapra piller bara för att kunna ha regelbundet sex. Min make förstår helt och jag hjälper honom med kondomerna. Inte så kul alla gånger för honom kanske, men det bästa alternativet. Det går att göra det till något roligt. Köp roliga kondomer från internet (finns många säkra märken utanför Sverige och RFSU), med fina förpackningar och härlig doft, så blir det spännande att välja och prova, varje gång!

Lycka till!

/S

2011-06-09 @ 11:33:41
Postat av: J.

jag är emot p-piller av flera skäl. Ett är att bröst och livmoderscancer ökar lavinartat utan någon känd orsak.. Ofta är livmoder och bröscancer kopplat till hormonella förändingar ( p-piller innehåller som kännt en del) Den andra aspekten av denna fråga är att man bör vara medveten om att detta är en miljardindustri, som du påpekat använder många p-piller vilket genererar en hel del pengar åt tillverkarna och att studera biverkningen borde därför inte ligga i deras intresse (pengar styr dessvärre förskning). En fördel ofta påpekat av barnmorska och läkare är att detta hjälper oss till ett mer jämmställt samhälle där kvinnor själva kan styra sin produktion av barn. Men frågan borde väl ändå vara om inte Lisa 13 år som får detta utskrivet ska ha rätten att veta vad ett livslångt användande av P-piller kan orsaka? en tanke bara...

2011-06-09 @ 23:50:00
Postat av: Celicia

Jag har också dem p-pillrena...



Men alltså, de gjorde P-piller för att sexlusten hon tjejer skulle minska liksom.. Medvetet!

2011-06-11 @ 13:36:22
URL: http://www.celiciahallin.wordpress.com
Postat av: Celicia

HOS tjejer..

2011-06-11 @ 13:36:36
URL: http://www.celiciahallin.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0