Fatta beslut

En sak som jag är OTROLIGT dålig på är det här med att fatta snabba beslut.
Lider av en extrem beslutångest. Det kan handla om allt från vad jag ska äta till middag, om jag vill ha filmkväll eller festkväll på lördagen till vilken utbildning jag ska söka. Ständigt finns känslan av att jag missar något, vad jag än väljer. Kan bli stående framför menyn på pizzerian i en kvart och bara stirra. Vegetarisk eller Tropicana? Läsk eller vatten?

Alla dessa beslut som man måste fatta en míljon gånger om dagen. Jag blir galen!
Brukar "lösa" det hela genom att inte fatta något beslut alls. Och vänta ut det hela så att antingen någon annan fattar ett beslut åt mig eller så att tiden rinner ut och det till exempel blir för sent att söka den där utbildningen.

Vet inte hur många gånger arga kompisar har skällt på mig: Ska vi boka den där semesterresan nu eller, alla biljetter tar slut!?! Jag vill liksom vänta in i det sista. För tänk om jag inte vill åka sen. Eller tänk om något annat dyker upp. Eller tänk om jag fattar FEL beslut.

Okej. Nu har jag bestämt mig för följande: Jag ska från och med nu bara gå på magkänslan, köra på det jag tycker verkar bäst och sedan ta konsekvenserna av mitt beslut.

För finns det något som man ångrar så är det sakerna man aldrig gjorde och inte tvärtom. Jag har till exempel hoppat på "fel" utbildning två gånger och det har kostat mig tiotusentals CSN-pengar, på högskolepoäng som inte har bidragit speciellt mycket till det jag gör idag. Om jag ångrar mig?
Nej. Mina "fel" gav mig väner för livet, erfarenheter från att plugga i en annan stad, och tog mig framåt en bit i att komma på vad jag faktiskt ville göra.

Och alla gånger jag har valt "fel" killar. Det har också gett mig erfarenheter som jag inte skulle vilja vara utan.
Ska försöka vara modigare, och att lita lite mer på mig själv och min mage. För det kommer alltid nya chanser om man skulle göra fel. Det går oftast att rätta till sina misstag och det är kanske inte hela världen om man råkar ha en trist kväll eller beställa fel pizza eller råka ligga med en idiot.

För att citera min bästa vän Therese " Alla beslut jag fattar är rätt för mig, eftersom det är mina beslut."

Kommentarer
Postat av: Sandra - ser ut som Kenza men +10 kg

Det där var himla bra skrivet, känner verkligen igen mig i det där. Jobbar själv på att bara TA ETT jäkla beslut någon gång, det värsta är ju all tid man förlorar på att vela.

2011-06-28 @ 08:45:03
URL: http://sandrafloren.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0