OBEKVÄMA BESVÄR

I natt ville jag nästan dö. Helvete vad ont i magen jag hade. Börjar misstänka att jag är glutenintolerant. De senaste månaderna har jag ibland fått så ont i magen och den har svullnat upp som en badboll så jag måste knäppa upp byxorna och lägga mig på golvet. Har trott att det har varit kanske mjölkprodukter eller stress, men efter igår gissar jag att det är goda älskade pasta som bär skulden till detta onda.

Det hela började med att jag tänkte festa till det lite på egen hand om gjorde min paradrätt gjord på ett paket färskpasta (250 gram men en riktig tjej klarar ju av att äta två portioner) och kräftstjärtar och saffranscreme freiche. Det var sjukt gott, och efteråt åkte jag hem till Gustav, med min spända badbollsmage.
- Vad söt den är. Det kanske ligger en Mini-Gustav därinne,
sa han och klappade på min mage.

FYRA timmar senare hade det bara blivit värre. Jag kallsvettades och det kändes som att jag skulle spricka. KUNDE INTE SOMNA. Ville inte kramas. Bara ligga på rygg och känna mig som en ofräsch flodhäst. Klockan 4 i natt tog jag en promenad "för att gå av mig pastan". Det hjälpte lite.

Låt mig tydliggöra en sak. När man har dejtat en kille i ett par månader och man inte är helt säker på var man står, känns det inte helt bekvämt att prata om tarmbesvär. Det är inte helt sexigt.

Helst önskar man att man slapp allt sådant mänskligt beteende och alltid skulle lukta gott, vara glad, ha lena ben och aldrig någonsin behöva gå på toaletten.


Jag undrar om det är någon av er som vet om det kan vara gluten? Brukar det kännas typ som min beskrivning? Kan man kolla upp det på en vanlig vårdcentral?

                                        


Kommentarer
Postat av: Caroline

som jag sagt tusen gånger, gå till vårdcentralen och ta ett blodprov så vet du!

2011-08-17 @ 22:35:50
Postat av: Glutenmonstret

Hej!

Tyvärr är det inte så enkelt att ta reda på glutenallergi som genom ett blodprov. Du behöver få en remiss och göra en gastroskopi (riktigt obehagligt) för att läkarna skall kunna se hur din mage ser ut på insidan (kort och gott). Du får inte sluta äta gluten om du skall kolla upp detta på riktigt för då blir resultatet missvisande.

Men ja, det kan vara glutenintollerans!

2011-08-18 @ 15:37:07
Postat av: Cissi svarar

Åh nej! Jag vill inte ha en slang ner i halsen och magen. Nu mår jag dåligt bara jag tänker på det. Helvete.

2011-08-18 @ 15:59:36
Postat av: Glutenmonstret

Hej igen!



Du kan ju testa att äta glutenfria produkter och se om du blir bättre, som en sorts egenvård. Men vill du ha det svart på vitt så kontakta din vårdcentral. Ett annat tecken är extrem trötthet.

Lycka till!

2011-08-18 @ 18:20:35
Postat av: Glutenmonstret

Oj, allt kom inte med.

Flera tecken på intollerans är extrem trötthet och dåliga blodvärden då kroppen blir sämre på att ta upp B-vitamin.



Lycka till igen :)

2011-08-18 @ 18:27:11
Postat av: Caroline

Jo man kan visst ta blodprov där de kan säga nästan säkert om det är glutenintolerans eller inte. Det är det man börjar med, sedan gastroskopi för att fastställa 100%. Egenbehandla dig absolut inte, är det gluten så måste du få reda på det och sedan utesluta det helt ur din kost. Men du vet ju allt det här för vi har diskuterat det flera gånger. Puss

2011-08-18 @ 20:34:27
Postat av: Sig

Jag är känslig för gluten (egentligen alla beståndsdelar i spannmål) och laktos (även mjölkprotein etc.). Jag skriver "känslig" för jag har inte fått på pappret att jag är allergisk. Har varit på vårdcentralen och tagit prover, men de gav inte utslag. Så jag tog till egenvård. Började med att utesluta alla former av spannmål och mjölkprodukter under ca en månad (jäklar vad mycket bättre jag blev i magen. Och hyn!) för att sedan prova en produkt i taget och se hur kroppen reagerade. Så, nu vet jag vad jag tål och inte tål. Ett litet tips bara.

Lycka till!

/Sig

2011-08-19 @ 11:59:34
Postat av: Cissi svarar

TACK för tipsen! Ska till vårdcentralen på måndag och ta blodprov så får jag se resultatet. Men undviker pasta och vitt bröd nu. Det som är så gott :(

2011-08-19 @ 16:18:03
Postat av: Karin

Hej Cissi! Jag läser medicin på KI och är själv glutenintolerant(celiaki). Första steget i utredningen är som sagt att ta ett blodprov som kan ge en ganska bra indikation på om du kan ha celiaki eller inte. Som flera redan påpekat är det väldigt viktigt att inte börja utesluta gluten ur kosten förrän du tagit detta blodprov, för då kan du få ett falskt negativt resultat.



Om man är glutenintolerant är det viktigt att få reda på det så snart som möjligt då tarmen tar skada av alla glutenprodukter som man får i sig. Lycka till på vårdcentralen!

2011-08-19 @ 23:48:25
Postat av: Johanna

Jag fick min diagnos för ca ett halvår sedan men har mått dåligt sen jag var 13 (är 22 nu). Jag tog ett blodprov när jag var 14, vilket inte visade någonting så om jag var du skulle jag inte nöja mig med bara ett blodprov (om det inte visar något).



Lycka till! :)

2011-08-20 @ 11:12:21
Postat av: Daniel J

Tips! www.kunskapskällan.se

2013-03-10 @ 16:12:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0