Upphetsande föreläsning

Efter jobbet igår gick jag och Yrsa på skatteverkets kurs "för dig som ska starta enskild firma". En tre timmar lång föreläsning i en syrefattig lokal med sluttande bänkrader. Det kändes direkt som att jag var tillbaka i skolan. Jag och Yrsa förfandlades till fnittriga tonåringar som ritade i varandras häften och himlade med ögonen åt alla dumma kommentarer. De flesta dumma kommentar kom från MÄN som skulle visa hur smarta dom var och "sätta dit läraren."

Känner mig i alla fall lite mer bildad än innan och redo att sätta tänderna i denna obegripliga värld av moms, direktavdrag, räkenskapsår, A och F-skatt och preliminärskatt. OKEJ:
JAG FATTAR INGET! NÅGON SOM KÄNNER EN BRA OCH BILLIG REVISOR?!

Kände att jag var värd ett glas vin efteråt. Drog med mig min man till Malmen där jag låtsades att vi var ute på DEJT. Gillar ordet DEJT. Det låter så romantiskt.



Skatteverkets hörsal....



Malmen








Kommentarer
Postat av: Sig

Go go go, starta eget! Det är lite klurigt faktiskt, men en får ta en sak i taget. Jag har bara hunnit deklarerat en gång sedan jag blev egen företagare (enskild firma). Trodde innan att jag skulle dö. Hade värre kris en en blivande 50-årig man. Men det gick bra, och ganska snabbt faktiskt! Ledorden är - EN Sak i Taget!

Lycka till!

/S

2011-08-26 @ 09:40:29
Postat av: Cissi svarar

Tack för peppet Sig! Satt faktiskt idag med en stackars man från skatteverket i telefon en timme och fyllde i hela blanketten till F-skatt. Det är bara att ge sig fan på att man ska lära sig det.

2011-08-26 @ 13:43:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0