Lura dig själv!

Första halva dagen avklarad på redaktionen! I morse lyckades jag med konsten att både hinna äta frukost, se på nyhetsmorgon, göra i ordning mig OCH komma i tid! Annars brukar mina mornar vara smått kaotiska med en timmes snooz, sminka mig på bussen och svepa en kaffe på vägen och sedan flämtande springa in på kontoret sist av alla. MEN NU SKA DET BLI ÄNDRING. Höst och nya friska tag. Heja heja.

Känns så underbart att vara tillbaka till tjejerna och finkontoret i gamla stan och mitt egna lilla skrivbord. Haft ett långt morgonmöte där vi gått igenom hela nummer 3 som nu kommer att bli ett månadsmagazine! Blir mycket att göra, men jag älskar det.

Jag tänkte dela med mig av mina bästa knep för att lura sig själv att göra saker man inte har lust med.

  • För att klara av diskberget: Tänk att "jag diskar exakt så mycket som jag hinner till 5 stycken låtar (favoritlåtarna på högsta volym) och sedan lämnar jag resten till imorgon." Då känns det inte alls så jobbigt, MEN när du väl gjort halva disken kommer du göra det sista också av bara farten. LURAD!
  • För att klara av storstädningen: Tänk "Jag ska få det skitfint på en timme - inte mer!" När du väl satt igång så kommer du att göra klart det som behövs, av bara farten. Det jobbiga är ju bara att sätta igång.
  • För att klara av hemtentan: Ibland kan det vara OMÖJLIGT att komma igång. Bestäm dig för att skriva effektivt i säg 45 minuter. (Det är ju ingenting) På den tiden gäller totalt facebook och surfförbud. Inget pillande på mobilen eller Spotify. Sätt på tidtagarur/äggklocka. Varje gång du blir distraherad av något eller måste gå på toa eller göra kaffe så stoppar du tiden. POÄNG: Du märker hur mycket du kan få gjort på kort tid när du är effektiv och du blir uppmärksam på hur mycket dötid som försvinner i vanliga fall.


Har ni några knep som får er att bli mer effektiva eller bara att komma igång?


Kommentarer
Postat av: tjofftjoff

Vilka bra tips, de ska jag tänka på i höst när börjar plugga..! :D Särskilt det sista, jag brukar faktiskt städa och diska himla bra..

2011-08-01 @ 18:59:13
URL: http://tjofftjoff.blogg.se/
Postat av: Ac-en blogg om allt möjligt !.

bra tips ju. fin blogg ((:

2011-08-02 @ 00:35:10
URL: http://nadjjah.blogg.se/
Postat av: Veronika

Jättefin blogg! Söt du är!

2011-08-02 @ 05:56:07
Postat av: Sandra

Bra tips! :)

2011-08-02 @ 08:54:48
URL: http://sandrafloren.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0