Livsfilosofi

Jag har verkligen haft tid att tänka de senaste veckorna. Hälsinglands skogar utan internet, tv eller några som helst uppdateringar från världen utanför. Sen 8 dagars stillhet i Estland. Gick och la mig tidigt på mitt hotellrum på kvällarna. Sov, åt, solade, badade, tränade, läste..

varje gång jag byter miljö dyker nya tankar upp. Nya insikter. Det är därför jag tror att det är så utvecklande att resa. Man kastas så snabbt in i nya mönster, nya miljöer, nya människor. Det är omöjligt att hålla fast vid sina rutiner. Man tvingas byta perspektiv. Därför är jag övertygad om att människor som rest mycket är mer fördomsfria, för de har tvingats ompröva sina värderingar om och om igen.

Jag är också övertygad om att människor blir deprimerade av att göra samma sak varje dag. Att det dödar all personlig utveckling när ingen ny luft får komma in. När det inte finns plats för nya tankar. Och tänk så många miljontals människor som går i samma upptrampade stigar år efter år. Jag vet att det är svårt. Det är svårt när tryggheten står i vägen. Det är svårt att släppa det gamla, invanda, eftersom man vet alltid vad man har, men aldrig någonsin vad man kan få.

Jag var tvungen att flytta till Vänersborg för att förstå att jag ville bo i Stockholm. Jag var tvungen att vara i destruktiva relationer för att förstå vad en bra relation består av, jag var tvungen att testa olika utbildningar, för att veta vad jag INTE ville göra. Jag var tvungen att se fattigdomen på ett barnhem för att se vad rikedom i väst är.

Så vad har jag kommit fram till under de senaste veckorna? Inte så mycket igentligen. Det är det som är så frustrerande. Att jag faktiskt inte tror att det finns något magiskt sätt att hitta lyckan på. Att man inte kan skylla allt på "barndomen". Att man inte kommer att hitta alla sina svar på en vackrare plats eller om man träffar någon att älska. Jag tror att det är så här att det finns en massa olika saker, som gör en lycklig på olika sätt. Och att om man får mycket att de sakerna samtidigt så känner man sig lyckligare oftare. Vissa hittar den lyckokänslan i att meditera, andra i att dansa hela natten på La isla. En tredje kanske älskar att baka tårtor. Grundläggande tror jag att man behöver trygghet, kärlek och frihet och så klart en hyffsad ekonomi, för att kunna må bra och bli lycklig.

Gör mer som du mår bra av och mindre av det som du mår dåligt av. Så vad har jag kommit fram till? Ingenting igentligen.


Kommentarer
Postat av: Ida

Cecilia!



Du har kommit fram till massor - läs den text du har skrivit så tror jag att du förstår=)

Även om andra har kommit fram till samma saker spelar ingen roll - DU har kommit fram till dessa och det är vad som räknas!



Fortsätt njuta av livet genom att skratta, resa, ha bra människor omkring dig, bara vara och LEVA=D

Själv får jag se vilka insikter som kommer till mig då jag ger mig iväg till landet "over there"...!



KRAM~¤~

2010-07-18 @ 11:09:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0