Min nya kärlek

Första dagen i nya skolan. Tollare folkhögskola. HÄR ska jag tillbringa mitt följande år:



Ska läsa en kurs som heter journalistkurs reportage fördjupning. Den är igentligen en tvåårig utbildning men jag lyckades hoppa in på sista året eftersom jag redan har läst journalistikvetenskap på JMK. Det är en yrkesutbildning så förhoppningen är att kunna börja ta journalistiska uppdrag direkt efteråt. Vi samarbetar med olika tidningar som vi skriver och fotar för. Vi ska dessutom ha praktik på en tidning en dag i veckan (med start måndag) och göra en 8 veckors praktik i vår. Jag går i en liten klass med 12 andra och har schemalagd tid mellan ca. 8.30-15.00 tre dagar i veckan (två dagar är lagda för praktik och egna studier). 

För mig som tidigare har läst på universitet/högskola är detta helt nytt och jag tror att jag kommer att älska det. Jag är van vid stora klassen där man knappt lär sig namnen på de andra, nya föreläsare hela tiden och nästan bara eget arbete där man förvänts beta av en lång lista med kurslitteratur. Det har ju varit väldigt opersonligt och ingen har direkt frågat efter en om man inte har dykt upp på en vecka. Man har bara kört sitt eget race och försökt klara tentorna så gott man kan.

På Tollare kommer jag tvingas gå upp varje morgon, tvingas att hålla deadline och att samarbeta med de andra. Jag kommer att behöva bevisa att jag är lika bra som dem som redan gått ett år. Jag är nervös men samtidigt grymt peppad! Nu börjar ett nytt kapitel i Cecilia Salamons liv. Låt oss kalla det " Året då jag hittade rätt, blev vuxen och slutade sova till kl 12 varje dag" .

Kommentarer
Postat av: Svågern

Heja!

Håller tummarna.

Berätta hur det går, och hojta om du behöver hjälp med sånt jag kan.



CrashCourse i foto? ;-)

2010-08-31 @ 09:21:25
URL: http://jantefrizon.blogspot.com
Postat av: elfrida @ popgownia.webblogg.se

Du, det där lät sannerligen som en utbildning för mig. Vilka är kraven och hur kom du i kontakt med dem? Låter onekligen intressant. Speciellt för en tjej som haft journalistdrömmen närmst hjärtat sedan hon var 13 år ung. Du får jättegärna höra av dig och berätta mer om utbildningen och hur jag gör för att komma i kontakt med skolan/söka.



Jättefin och bra blogg i övrigt! Take care! :)

2011-03-07 @ 22:33:17
URL: http://popgownia.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0