Sminka sig på tunnelbanan är inte okej!!

Vilken bra helg det har varit! Har hunnit med två roliga utekvällar, varit och simmat, Tagit en långpromenad, varit på Stand up och ätit ute på Thairestaurang. Jag är en person som älskar att hitta på saker och blir nästan deprimerad av att vara hemma. Kanske inte är helt sunt, men hellre överaktiv än att spendera halva veckan framför TVn. Ikväll var jag med min bästis kalle och vi gick och åt Thaimat på en "äkta" Thairestaurang. Kalle är helt besatt av Thailand efter hans två månaders långa resa där i våras (som resten av alla svenskar redan har gjort) och ska prata Thai med personalen och äta så stark mat som möjligt. Jag åt en räksoppa och nu har min mage gjort uppror ;) . Hur som helst. Vi var på stand up på Big Ben efter det. Det är gratis och som halvfattig student är det är rätt bra söndagsgrej tycker jag. I övermorgon ska jag åka till Umeå, och jag har hundra grejer att fixa innan dess. Nu ska jag snart sova och läsa min nya älsklingsbok "Alkemisten" av Paulo Coelho. (Jag vet, ett år efter alla andra.) Men innan dess måste jag bara få skriva av mig om något som jag har funderat en del på. Nämligen det här med att sminka sig på tunnelbanan.

Ok. Jag ska erkänna. Alla som känner mig vet att jag alltid kommer försent. Det blir ALLTID stressigt på morgonen hur lång tid man än har haft på sig. Lösningen heter att stoppa ner sminket i väskan och fixa sig på tunnelbanan. Nu verkar det vara så att tunnelbaneresenärerna är uppdelade i olika läger gällande detta. Jag har urskiljt följande grupper:
1. De som ler lite medlidsamt/vänligt/nyfiket/roat och liksom ger mig en blinkning när dom ska av. Som att dom vill säga "Du är söt som du är gumman"
2. Dom som suckar och kollar irriterat bort (fast jag ser att dom smygkikar) eller ännu värre, de som öppet stirrar på en hela tiden som att det var någon form av teaterföreställning jag sysslade med.

Nu kanske ni tänker att "nehej! så är det inte alls. Det är väl ingen som bryr sig." Men då har ni fel. Jag läste till och med en insändare en gång. Det var från en upprörd man som skrev "Varför håller kvinnor på med sina morgonritualer på tunnelbanan? Jag rakar mig ju tex. inte där!". Och jag har fått minst 10 kommentarer i stil med: "Du är så fin så" eller "Det ser bra ut". Gulligt, omtänksamt? NEJ! Förnedrande. ALLA sminkar sig. Varför är det så farligt att visa upp sin fåfänga offentligt? Okej jag inser att min blogg kanske inte kommer skapa någon vidare debatt. Men vad tycker ni? Vad är grejen?

Till dess. Godnatt !

 Till och med J.LO är snyggare med smink!


Kommentarer
Postat av: kalle

lite kuriosa: paulo coelhos bok alchemisten utkom på svenska 1995 så det är snarare 14 år för sent.



dessutom är jag inte besatt av thailand mer än dess kvinnor, filosofi och matkultur.... men iofs du kanske har rätt.



svennebanan klick klick

2009-10-26 @ 01:23:32
Postat av: Cissi

ja juste det kom på det där med boken. det var ju lite pinsamt skrivet av mig. 1-0 till dig.



förresten var det inte menat att låta dryg men du har ju en hang up på Thailand. men det är inget fel med det. Thailand är vackert och stockholm är kallt.

2009-10-26 @ 22:43:29
Postat av: Anonym

ni är inte så debatt - sugna? haha

2009-10-26 @ 22:44:15
Postat av: Suset

Man gör väl lite som man vill?

Är ens självkänsla så låg att man måste sminka sig och har så dålig framförhållning att tiden inte räcker till, ja då är ju resan ett sätt.

Varför ens bry sig såfall vad medresenärer säger eller "verkar tycka"...



Men det är klart, måste man skriva om sitt liv på nätet så är det väl ett bevis på att självkänslan inte är på topp direkt...

2010-12-30 @ 02:47:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0